بیگ دیتا یا کلان داده درواقع اصطلاحی است که برای حجم زیادی از دادهها استفاده میشود که خیلی سریع و پیچیده هستند و پردازش آنها با استفاده از روشهای سنتی، سخت و غیرممکن است. بهطور کلی ما با علم داده، دادهکاوری، تحلیل دادهها و یادگیری ماشین روبهرو هستیم. دسترسی و نگهداری حجم زیادی از اطلاعات و دادهها برای تحلیلهایی بعدی کاری زمانبر و پرهزینه است.
کاربردهای کلان داده چیست؟
از آنجایی که دادهها اهمیت زیادی دارند، بنابراین هر جایی که بتوان تحلیل خوبی داشت و اطلاعات مهمی را استخراج کرد، میتوان از کلان دادهها بهره گرفت. در ادامه چند مورد از مهمترین کاربردهای بیگ دیتا را بازگو میکنیم:
- صنعت آموزش: همانطور که میدانید در حوزه آموزش، افراد مختلف با سنین متفاوت سراغ یادگیری مهارتهای متنوع میروند. این آموزشها شامل حضور در مدارس، دانشگاهها و مراکز علمی یا ثبت نام در آموزشگاههای خصوصی، آموزش آنلاین و… میشود. با توجه به حجم زیاد اطلاعات در این حوزه، با ارزیابی و تحلیل دقیق میتوان مسیر و محتوای آموزشی بهتری ایجاد کرد.
- تولید محتوای ویدیویی: محتوای ویدیویی بهویژه فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی جزو پرطرفدارترین نوع محتوا در دنیا هستند. کمپانیهای تولیدکننده تلاش میکنند به کمک بیگ دیتا ذائقه مخاطب را شناسایی کرده و محصولات جذابتری را روانه بازار کنند.
- حوزه سلامت: یکی از مهمترین کاربردهای بیگ دیتا در حوزه سلامت و پزشکی است. به کمک دادهکاوی و تحلیل دقیق دادهها میتوانید به اطلاعات تعداد زیادی از بیماران در سنین مختلف و گروههای متنوع برسید و برای مقابله با بیماریها و پیشگیری از ابتلای به آنها، راهکارهای مناسب و کاربردی ارائه دهید.
- سیستم پیشنهاد: احتمالا شما هم در سایتهای مختلف محصولات یا محتوای پیشنهادی را دیدهاید. این موارد تنها بخشی از کاربرد کلان دادهها در طراحی سیستمهای ارائه پیشنهاد است.
- دیجیتال مارکتینگ: یکی دیگر از کاربردهای بیگ دیتا در حوزه دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال است. در این حوزه چون حجم زیادی از دادههای قابل اندازهگیری وجود دارد، در صورت دادهکاوری درست و تحلیل و پردازش دقیق اطلاعات و دادهها میتوانید کمپینهای موفقی را اجرا کنید.
ویژگیهای بیگ دیتا
اوایل سال 2000 میلادی Doug Laney، یکی از تحلیلگران سرشناس دنیا ویژگیهای بیگ دیتا را به شرح زیر اعلام کرد:
- حجم: سازمانها دادهها را از منابع مختلف شامل تراکنشهای کاری، دستگاههای اینترنت اشیا، تجهیزات صنعتی، ویدیوها، شبکههای اجتماعی و… جمعآوری میکنند. در گذشته نگهداری حجم زیادی اطلاعات بسیار مشکل بوده، اما پلتفرمهای ارزانقیمت چون Data Lakes و Hadoop این مشکل را مرتفع کردند.
- سرعت: همزمان با رشد اینترنت اشیا، توزیع دادهها با سرعت زیادی در کسبوکارها شروع شد و باید در زمان مناسب از آنها استفاده میشد. تگهای RFID، سنسورها و معیارهای هوشمند برای مواجهه با مشکل استفاده از این دادها در کمترین زمان ممکن ظهور کردند.
- تنوع: دادهها از بین تمام فرمتهای اطلاعاتی مانند دادههای ساختاریافته، عددی، بانکها اطلاعات قدیمی، اسناد متنی، ایمیلها، ویدیوها، فایلهای صوتی، تراکنشهای مالی و… به دست میآید.
- پیچیدگی: یکی دیگر از ویژگیهای کلان داده پیچیدگی زیاد آن است و چون دادهها از منابع متنوع جمعآوری میشوند در نتیجه یکپارچهسازی و سازگاری آنها با یکدیگر کار سختی است.

یگ دیتا در دیجیتال مارکتینگ هم کاربرد دارد؟
همانطور که پیشتر هم اعلام کردیم، کلان دادهها در دیجیتال مارکتینگ کاربرد گستردهای دارند و براساس آن میتوانید رفتار مشتریان را به درستی شناسایی کرده و کمپینهای موفقی را طراحی و اجرا کنید. در موارد زیر به خوبی میتوانید از بیگ دیتا استفاده کنید:
- آموزش: یکی از کاربردهای بیگ دیتا در دیجیتال مارکتینگ مربوط به حوزه آموزش درباره سرفصلهای این حوزه است. این آموزشها میتواند متناسب با نیاز مخاطبان به صورت سازمانی یا شخصی باشد.
- شناخت دقیق مخاطبان هدف: هر چه بتوانید شناخت بهتری و دقیقتری از مخاطبان خود داشته باشید و پرسونای درستی طراحی کنید، موفقیت شما در بازاریابی بیشتر خواهد شد. ضمن اینکه میتوانید رابطه خوبی با مخاطبان بسازید و آنها را تبدیل به مشتری کنید.
- کاهش هزینهها: شاید دادهکاوی هزینهبر باشد، ولی وقتی یک بار آن را انجام دهید میتوانید در موارد زیادی از خروجی آن استفاده کنید. یکی از مهمترین موارد این است که با برنامهریزی درست براساس بیگ دیتا میتوان هزینه را کاهش داد.
- انتشار محتوای سفارشی و شخصیسازی شده: یکی از مواردی که در دنیای بازاریابی امروز اهمیت بسیار زیادی دارد، ارائه محتوای سفارشی و شخصیسازی شده به مخاطبان هدف است. تحلیل درست کلان دادهها و استفاده از آنها به خوبی شما را در این زمینه کمک خواهد کرد.
- تحلیل عقاید: به کمک بیگ دیتا در دیجیتال مارکتینگ میتوانید به تعاملها و عقاید مخاطبان در پلتفرمهای مختلف دسترسی داشته باشید و کمپینهای اثربخشی را طراحی کنید.