ورود | ثبت نام
captcha

با ورود و یا ثبت نام در پیشتاز وب شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت پیشتاز وب و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.

ورود و ثبت نام

برند و برندینگ چیست؟

خواندن این مطلب

6 دقیقه

زمان میبرد!

برند و برندینگ چیست؟

برند چیست؟

به مشخصه و یا مشخصاتی که یک شرکت را از دیگران متمایز می‌کند، نشان تجاری یا برند می‌گویند. نام شرکت، شعار تبلیغاتی یا تگ لاین، لوگو، سمبل و صدای برند همگی به عنوان زیر مجموعه‌ی این اصطلاح در نظر گرفته می‌شوند. هر گونه تجربه و ارتباط مشتری با تجارت (مثلاً به عنوان خریدار، فالوور شبکه‌های اجتماعی و حتی رهگذر) هم به عنوان زیرمجموعه‌ای از برند در نظر گرفته می‌شود. 

برندینگ چیست؟

به فرایند تحقیق، گسترش و ایجاد ویژگی‌های خاص برای یک موسسه تجاری، با هدف ارتباط مشتری با محصولات و خدمات، برندینگ گفته می‌شود. برندینگ یا برندسازی، فرایندی مادام‌العمر بوده و به ارتباط قلبی مشتری با کسب‌وکار وابسته است.   

به گفته جف بزوس مدیر عامل شرکت آمازون:

داشتن یک برند برای شرکت، مانند اعتبار و شهرت یک شخص است. شما با تلاش برای نتیجه گرفتن از کارهای سخت، شهرت و اعتبار کسب می کنید.

تفاوت برندینگ و مارکتینگ

در حالی که ترکیب برندینگ و مارکتینگ در یک حوزه، کار آسانی است، اما این دو مفهوم، تفاوت‌هایی با هم دارند. واقعیت این است که برندنیگ و مارکتینگ هر دو برای موفقیت کسب‌وکار، ضروری هستند و باید با هم هماهنگ باشند تا کسب‌وکار رشد کند.
به بیان ساده‌تر، برندینگ هویت شرکت است و مارکتینگ شامل تاکتیک‌ها و استراتژی‌هایی می‌شود که آن بینش و دیدگاه را به نمایش می‌گذارند. 

همان‌طور که کسب‌وکار رشد می‌کند، برندینگ و مارکتینگ هم پیچیده‌تر می‌شوند. معمولا این رشد به معنای این است که هر دو حوزه کسب‌وکار، استراتژی‌ها تاکتیک‌هایی را توسعه می‌دهند تا از اهداف مختلف پشتیبانی کنند.

در برندینگ، این اقدامات معمولا از داستان و هویت کسب‌وکار حمایت می‌کند. در بازاریابی، معمولا این اقدامات، محصول، مشتریان یا طرح‌های دیگر را تقویت می‌کند تا فروش را افزایش دهند.

اهمیت برندینگ

می‌خواهید بدانید چرا برندینگ مهم است؟ دلایل بسیاری دارد. برند شما یکی از مهم‌ترین دارایی‌هایتان است. برند به تجارتتان هویت می‌بخشد، کاری می‌کند در ذهن مردم بماند، بر رفتار خرید مصرف‌کننده‌ها تاثیر می‌گذارد و آنها را به خرید مجدد تشویق می‌کند، به کسب‌وکارتان هویت می‌دهد، بازاریابی و تبلیغات را پشتیبانی می‌کند و کاری می‌کند کارمندانتان حس غرور داشته باشند.

برندینگ چیست 

اصطلاحات برندینگ برای ساختن یک برند قوی

این‌ها مفاهیمی هستند که در این درسنامه به طور کامل برایتان شرح می‌دهیم:

استراتژی های برندینگ

چطور باید برند موفقی ایجاد و آن را به بازار عرضه کنید؟ در این درس از درسنامه برندینگ، فرایند تدوین استراتژی های برندینگ در 5 مرحله ساده را بررسی می‌کنیم. توصیه می‌کنیم این درس را بخوانید تا بهتر با استراتژی‌های برندینگ آشنا شویم.

شخصیت برند

در درس شخصیت برند یاد می‌گیریم چطور شخصیت برند منحصربه‌فردی بسازیم؟ چند نمونه از شخصیت برندهای معروف را هم بررسی می‌کنیم.

هویت برند (Brand identity)

هویت برند، همان ویژگی‌ها و وعده‌هایی است که به مشتری‌هایتان می‌دهید. هویت برند همان چیزی است که می‌خواهید در ذهن مشتریان بماند. این مفهوم بیانگر ارزش‌های شما، نحوه‌ی ارائه‌ی محصول و خدماتتان و  احساسات مشتری پس از ارتباط با محصول می‌باشد. برندینگ قوی کمک می‌کند تا کسب‌وکارتان بیش از یک اسم باشد. در این درس درباره موضوع هویت برند، کامل توضیح می‌دهیم.

آگاهی از برند (Brand awareness)

آگاهی از برند بیانگر میزان آشنایی مردم عادی و بازار هدف با برند شما می‌باشد. آگاهی از برند بالا، سبب می‌شود که برندتان با واژه‌های «پرطرفدار»، «در حال رشد» و «محبوب» شناخته شود. در درس آگاهی از برند از درسنامه برندینگ، متوجه می‌شوید اهمیت آگاهی از برند در چیست؟ اگر مشتریان شناخت و آگاهی کافی از برندتان نداشته باشند، از شما خرید نخواهند کرد. برندسازی قوی کمک می‌کند شناخته شوید.

برندینگ چیست

تعمیم برند و یا بسط برند (Brand extension)

ارائه‌ی محصولی جدید در حیطه‌ای متفاوت و یا بازار هدفی جدید (با هدف گسترش برند)، با اصطلاح تعمیم برند توضیح داده می‌شود. مثل وقتی که شرکت هوندا، به تولید دستگاه چمن زنی روی آورد (منبع). تعمیم برند به کمپانی‌ها (و یا اشخاص) اجازه می‌دهد تا از اهرم آگاهی از برند، در جهت ایجاد جریان‌های درآمدی جدید و یا خط تولید محصولات متنوع استفاده کنند. برندینگ قوی مساوی است با پول بیشتر. در درس تعمیم برند، به هر سوالی در این باره داشته باشید، پاسخ می‌دهیم.

مدیریت برند (Brand management)

به فرایند ایجاد و حفظ برند تجاری، مدیریت برند می‌گویند. مدیریت عناصر ملموس و مادی (مانند راهنمای سبک (style guide)، بسته‌بندی و رنگ‌بندی محصول) و عناصر ناملموس (دیدگاه مخاطب هدف و یا پایگاه مشتری در خصوص محصول) زیرمجموعه‌ی مدیریت برند می‌باشد که در درس مدیریت برند از درسنامه برندینگ، کامل و دقیق توضیح داده شده است. فراموش نکنید که برندتان زنده است و نفس می‌کشد، پس باید از آن به خوبی نگهداری کنید. برندینگ قوی به نگهداری و رسیدگی مداوم نیاز دارد.

شناخت برند (Brand recognition)

در این درس از درسنامه برندینگ توضیح می‌دهیم شناخت برند به این معناست که مصرف‌کننده‌ها (و یا مخاطبین هدف) چقدر می‌توانند بدون دیدن اسم برند، آن را شناسایی کنند (از طریق لوگو، شعار تبلیغاتی، بسته‌بندی، آگهی بازرگانی و سایر روش‌های تبلیغاتی). برندینگ قوی سبب می‌شود همیشه در ذهن مخاطب بمانید.

مثالی از دنیای واقعی: به این صفحه مراجعه و تست شناخت لوگو را ببینید. به نظرتان چند تا از برندهای موجود در این صفحه هستند که بتوانید برند را، بدون دیدن اسم و تنها از روی لوگو، بشناسید؟ 

اعتماد به برند (Brand trust)

اعتماد به برند به این معنی است که مشتریان و مصرف‌کننده‌ها چقدر به برند شما اعتماد دارند. آیا به وعده‌های تبلیغاتی‌تان عمل می‌کنید؟ آیا فروشندگان و مسئول خدمات مشتریان شرکت شما هر کاری از دستشان بربیاید برای مشتری می‌کنند؟ چنین اعمالی سبب اعتمادسازی می‌شود. و یادتان نرود این موضوع در دنیایی که حدود 25% مردم فقط به تجارت‌های بزرگ اعتماد دارند، خیلی مهم است. برندینگ قوی، اعتماد مشتری را جلب می‌کند. در این درس از درسنامه برندینگ بیشتر در این باره توضیح می‌دهیم.

وفاداری به برند (Brand Loyalty)

وفاداری به برند یعنی مشتری‌ها تحت هیچ شرایطی محصولات برند رقیب را نمی‌خرند. در این درس به طور مفصل در مورد اینکه چطور باید وفاداری به برند ایجاد کنید صحبت خواهیم کرد.

برند تاچ‌پوینت‌ها

منظور از برند تاچ پوینت، نقاط تماسی است که مشتری با برند شما خواهد داشت. اگر می‌خواهید به پاسخ تمام سوالات خود درباره برند تاچ‌پوینت برسید، توصیه می‌کنیم حتما این درس از درسنامه برندینگ را بخوانید.

طراحی برند

حالا که با المان‌های اصلی برندینگ آشنا شدیم، در این درس از درسنامه برندینگ همه چیز را کنار هم می‌چینیم تا یک برند درست و جذاب طراحی کنیم.

ارزش برند (Brand Equity)

منظور میزان ارزشی است که مخاطبان برای برند شما قائل هستند. نحوه ارزش‌گذاری برند و مفاهیم مرتبط را در این درس از درسنامه برندینگ می‌خوانیم.

درباره نویسنده



نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط



محصولات جدید

کتاب شماره 1
رایــگان

جستجو کنید ...

تبلیغات